In de etalages van een leegstaand pand in Winkelcentrum Crimpenhof (schuin tegenover de HEMA) in Krimpen aan den IJssel strijkt telkens na zes weken een nieuwe kunstenaar neer. Dit keer toont Annemiek Bouwman haar werk vanaf 8 mei tot 12 juni 2024.
Voor deze raamexposities sloegen het winkelcentrum en de Vereniging Krimpener Kunstwaard de handen ineen met het doel het winkelcentrum aantrekkelijk te houden voor het winkelend publiek.
Vanaf 16 oktober tot 27 november 2024 kan je kennismaken met het
werk van de beeldhouwer Harry Emmerzaal. De exposities in de etalages
van dit winkelpand zijn een gezamenlijk initiatief van het Winkelcentrum
Crimpenhof en de Vereniging Krimpener Kunstwaard.
Harry beeldhouwt al ruim 25 jaar. Zijn materiaal bestond in eerste
instantie uit stenen als serpentijn en albast. Na bezoeken aan Carrara
in Italiƫ raakte hij gefascineerd door marmer. De laatste jaren werkt
Harry dan…
In de etalages van een leegstaand pand in Winkelcentrum Crimpenhof (schuin tegenover de HEMA) in Krimpen aan den IJssel strijkt telkens na zes weken een nieuwe kunstenaar neer. Dit keer toont Annemiek Bouwman haar werk vanaf 8 mei tot 12 juni 2024.
Voor deze raamexposities sloegen het winkelcentrum en de Vereniging Krimpener Kunstwaard de handen ineen met het doel het winkelcentrum aantrekkelijk te houden voor het winkelend publiek.
Vanaf 16 oktober tot 27 november 2024 kan je kennismaken met het
werk van de beeldhouwer Harry Emmerzaal. De exposities in de etalages
van dit winkelpand zijn een gezamenlijk initiatief van het Winkelcentrum
Crimpenhof en de Vereniging Krimpener Kunstwaard.
Harry beeldhouwt al ruim 25 jaar. Zijn materiaal bestond in eerste
instantie uit stenen als serpentijn en albast. Na bezoeken aan Carrara
in Italiƫ raakte hij gefascineerd door marmer. De laatste jaren werkt
Harry dan ook vaak met deze steensoort. Veelal wit uit Carrara, maar ook
Grieks en Portugees marmer is te vinden in zijn atelier.
Een periode lang maakte hij beelden van handen. Harry ontwikkelde zich
verder en durfde te experimenteren. Hij maakte een aantal werkstukken
waar gesmolten blauw glas op de steen is aangebracht. Dat glas is een
prachtige tegenhanger van het witte marmer.
Daarnaast ging Harry op zoek naar meer mogelijkheden om steen te
bewerken. Hoeveel kan er bijvoorbeeld worden weggehaald van de steen
zodat er toch een herkenbaar (realistisch) beeld ontstaat, waar je
tegelijkertijd doorheen kan kijken. Deze manier van werken levert
uiterst kwetsbare beelden op, terwijl de afgebeelde figuren juist heel
krachtig zijn.
Bij zijn laatste beelden werkte Harry met twee verschillende soorten
steen (marmer en zwart speksteen) die hij nauwkeurig op elkaar liet
aansluiten. Hierdoor ontstaat werk dat uit twee contrasterende kleuren
bestaat.
Naast het zelf vervaardigen van beelden geeft Harry al jaren workshops
in zijn atelier en tuin aan huis. Anderen laten genieten van hun eigen
werkproces en resultaat staat daarbij centraal.