Locatie: Spoorstraat 1, Schoonhoven
De tramlijn Gouda-Schoonhoven is een bijzonder stukje geschiedenis in de Krimpenerwaard. Dit stationsgebouw is een herinnering aan deze oude lijn. De vergunning voor de aanleg was al in 1855 gegeven. Het zou echter nog ruim 60 jaar duren voordat de eerste trein reed. Intussen deden vooraanstaande mannen hun best om hun droomtrein te verwezenlijken. Vandaar de naam La Désiree, de gewenste.
Met de aanleg van deze stoomtramlijn werd uiteindelijk begonnen in 1902. Het duurde wel twaalf jaar voordat de lijn eindelijk klaar was. De drassige bodem van de Krimpenerwaard zorgde namelijk voor flink wat uitdagingen tijdens de bouw. De lijn opende op 14 november 1914 en verbond Gouda, via Het Beijerse, Stolwijk en Bergambacht met de stad Schoonhoven. Van meet af aan kampte de trein met tegenslagen. Verzakkingen van de slappe veengrond waren de voornaamste oorzaak.
Exploitatie en eigendom waren in handen van de Staatsspoorwegen en daarna van de Nederlandse Spoorwegen. Hoewel de lijn met lokaal spoormaterieel werd bereden was het wettelijk gezien een tramlijn. De lijn, de haltegebouwen en het materiaal waren dan ook van eenvoudige aard.
In 1942 kwam er een einde aan het tramlijntje. De laatste rit ging met een overvolle trein en onder grote belangstelling. En met een rouwkrans voor op de locomotief.
De Duitse bezetter liet de rails weghalen om het staal voor oorlogsdoeleinden te gebruiken en de omwonenden verstookten de houten bielzen. Door het zakkende veen is de tramlijn nooit in ere hersteld. Toch leeft de herinnering aan de tramlijn voort. Met een beetje fantasie kun je het nog voor je zien: een stoomtram die langzaam door de weilanden tuft, met reizigers die uitkijken over de groene polder. Een klein stukje verleden, dat nooit helemaal verdwijnt.
Later kwamen op de plek waar de tramlijn lag de provinciale wegen N210 en N207